4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko #muchmorocco

Marokko er et land, der bogstaveligt talt har det hele, det tilbyder høje bjergkæder dækket af sne, floder, der flyder gennem dybe kløfter, paradis hvide sandstrande, den store sahara -ørken , og vigtigst af alt af alt, er det hele forbundet med nogle af de mest utrolige veje i verden. Den perfekte kombination til en eventyrmotorcykeltrejse i Marokko!

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Dette er så vigtigt, fordi Marokko er, hvor vi valgte at genoplive vores kærlighed til motorcykelrejser. Da vi først mødtes i Laos tilbage i maj 2013, for over tre år siden, var jeg på en motorcykeltur med min bedste ven hjemmefra, så jeg inviterede Kach til at gå ud for dagen med mig ind i bjergene omkring Luang Prabang. Den dag med at krydse rundt i bjergene, stoppede ved udsigtspunkter undervejs, blev vores første date og den første af mange motorcykeleventyr, vi havde sammen over hele Laos og det nordlige Vietnam.

Foto af 8bar Cyklescc BY-NC-ND 2.0

Relaterede artikler:

Luksus ørkencamping med Sahara -oplevelse, Marokko

8 fantastiske ting at gøre i Marokko

15 steder at gå i South Marokko, som du ikke må gå glip af!

4 -dages road trip i Marokko til Atlanterhavskysten

Vi fortsatte med at rejse med motorcykel i Indien med et gammelt Royal Enfield og udforske strande og landskab i Sydindien. Efter dette flyttede vi dog til Sydamerika, hvor reglerne om at eje og ride på en motorcykel er meget strengere, så vi faldt væk fra motorcykelrejser i ganske lang tid – 2 hele år faktisk! Da vi havde lejlighed til at komme til Marokko, vidste vi, at dette var det perfekte øjeblik at komme tilbage på en motorcykel på nogle af de bedste miljøer og veje til motorcykelrejser i verden!

Det næste trin i vores planer var at finde ud af den bedste måde at udføre motorcykelrejser i Marokko. Da vi ikke havde vores egen cykel, og vi vidste heller ikke noget om ruterne og veje i Marokko. Vi kiggede online, og mens der var en hel del motorcykeludlejningsfirmaer i Marokko, men der var kun en officiel BMW Motorrad -partner – Palm Road. At være en officiel partner for BMW Motorrad betyder at overholde et meget strengt sæt operationelle retningslinjer, sikkerhed og selvfølgelig kvalitet og vedligeholdelse. Dette garanterer de højeste niveauer af kvalitet og sikkerhed i motorcykler og udstyr. Som en officiel partner er ejeren af Palm Road, Reda Jabri, også et BMW Motorrad -certificeret rejseguide, hvilket betyder, at han har afsluttet en række ekspertuddannelseskurser på BMW Motorrad Training Center i Tyskland. Reda har kørt og tilbudt ture i Marokko i mange år, og du kan læse mere om ham her – Reda Jabri – motorcykler og bjerge i Marokko!

For vores første gang at køre på over to år, vores første gang at køre på noget som BMW og vores første gang, der kørte i Marokko, virkede Palm Road som det perfekte valg til vores motorcykeleventyr i Marokko!

Selvom jeg aldrig havde kørt en BMW -motorcykel før, gav motorcykeleventyrfilm som ‘The Motorcykel Diaries’ og Ewan McGregors ‘Long Way Round’ og ‘Long Way Down’ mig fejlen til Adventure Motorcykel, der kørte længe før jeg nogensinde havde min licens.

Foto af Martin Burrowcc BY-NC-ND 2.0

Reda havde et valg af BMW’er, der blev tilbudt på Palm Road; Den ikoniske BMW Adventure Motorcykel, BMW 1200 GS; Den hårde midtvægt BMW F800 GS – og Agile BMW F700 GS. Dette er alle utrolige eventyrmotorcykler i deres egen ritual, men efter to års ikke ridning tog jeg mit valg, ifølge hvilken cykel gjorde det muligt for mig at lægge mine fødder fladt på jorden – den mindre BMW F700 GS! F700 GS føltes som den perfekte cykel med det samme, nok størrelse og kraft til at håndtere sig selv på de åbne veje, men alligevel lette og smidige nok til let at manøvrere over ethvert groft terræn.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Dernæst var at beslutte på vores rute, mødte jeg Reda i en Marrakech Café for at diskutere den bedste rute at tage, så vi kunne opleve det bedste, som Marokko har at tilbyde. Palm Road tilbyder tre standard guidede turnéruter, som alle kombinerer forskellige aspekter af Marokkos kontrasterende landskaber og spændende kulturer. Som den tid, vi havde, var lidt kortere end de 7 dage af hans korteste rute, kom Reda med en tilpasset turné.

Dag 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km) – Kryds på Atlas -bjergene

Dag 2 – Agdez – Zagora – M’Hamid (200 km) – gennem Draa -dalen

Dag 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km) – Kasbah Ait Ben Haddou

Dag 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakech (200 km) – Den utrolige tur hjem

Uden afstand over 280 km på nogen dag, ville vi aldrig køre i mere end 4 timer og med masser af pauser og synspunkter og -trute.

4 dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko – en af mange utrolige udsigter

Indholdsfortegnelse

Dag 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km)
Dag 2 – Agdez – ZAgora – M’Hamid (200 km)
Dag 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km)
Dag 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakechare dig på Pinterest? Pin disse!

Dag 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km)

Den første dag startede vi fra Marrakesh, hvor vi navigerede i byens travle veje, indtil trafikken gradvist forsvandt, og den flade lige vej begyndte at omdanne til en serpentin sort bånd pakket rundt om bjergskråninger. Disse snoede veje tog os højt ind i Atlas -bjergene, hvor vinden blev stærkere og koldere og kørte på motorcyklen begyndte at blive mere en udfordring.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko – Sidste stop før den sværeste del af ruten

Vi stoppede for kaffe på en restaurant med en panoramisk udsigt til at hvile og forberede os på den hårdeste del af dagens ridning – Tichka Pass. Der var allerede en smadring af sne på tværs af de terrasserede skråninger, og der var mere at komme, da vi gik højere mod de snedækkede toppe, vi kunne se i det fjerne.

Det, der kom næste, var ærligt talt den mest udfordrende tur i mit liv hidtil-nedenstående frysetemperaturer, Gale-Force-vindstød af vind, sne og iskaldt mudder-alle skabte forhold, der var et massivt skridt op fra alt, hvad jeg havde kørt igennem før. Det var en anspændt tur, men at nå toppen af passet gjorde det hele værd, på trods af at være en næsten total whitout.

Da vi faldt tilbage ned ad den anden side af Atlas -bjergkæden, indså jeg, hvor meget jeg havde taget glat, tør, grippy asfaltveje for givet, da vi kom tilbage til at svinge cyklerne glat gennem hjørnerne, mens sneen smeltede væk igen for at afsløre Klipperne og sandet i ørkenens lavland.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko – Gendannelsesstop efter den udfordrende Tichka -pas

Efter frokost i Ouarzazate fortsatte vi til den gamle by Agdez, hvor vi tilbragte natten på Dar Qamar Ste Aslim Mobilier, et smukt boutique -hotel beliggende i hjertet af den gamle landsby.

Tjek vores fulde anmeldelse af Dar Qamar Ste Aslim Mobilier, en ægte skjult perle af et hotel i Agdez.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko – Dar Qamar Ste Aslim Mobilier

Dag 2 – Agdez – Zagora – M’Hamid (200 km)

Den næste dag kørte vi yderligere 200 km på vridning, krumme veje, gennem Zagora og frem til M’Hamid, også kendt som verdens ende, hvor vejen slutter og ørkenen begynder. Herfra rejste vi med 4 × 4 ind i ørkenen med Sahara -oplevelse for at overnatte i en luksus ørkenlejr og endda køre kameler gennem de fantastiske sandklitter ved solnedgang.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Denne tur ville være en af de mest spektakulære, da vi gik ind i Draa -dalen med sit tæppe af palmer, der kørte gennem dalens vridende veje med en fornyet selvtillid efter to år uden nogen ridning overhovedet. BMW F700GS var den perfekte motorcykel til disse veje; Stor nok til at være velafbalanceret og i stand til rytter og pude, kraftig nok til at passere flere køretøjer sikkert mellem hjørner, men alligevel hurtig og smidig nok til at skære svingene op med ikke mere end let skift i hofterne. F700GS bør ikke overses til fordel for sine større, mere populære brødre, det er en perfekt turnerende motorcykel i sig selv.

På den sidste strækning af turen til M’Hamid passerede vi gennem byen Zagora og derefter ud i den støvede, tørre varme i ørkenen. Kontrasten til den foregående dags ridning kunne ikke have været større; Den varme luft sprænger op gennem hjelmen, som erstattede den iskolde luft og drivende sne på dagen før vendte sig mod spiraler af sand pisket op af ørkenvinden. Jo nærmere vi kom til vores destination, jo mere begyndte den perfekt glatte marokkanske asfalten at smuldre og indsnævre ved kanterne, indtil vi nåede M’hamid, kaldet verdens ende, hvor vejen simpelthen stoppede helt og ørkenen tog dens sted.

Da vejen sluttede, og ørkenen begyndte gennem de konstant skiftende sandklitter. Med vores hoveder dækket med traditionelt Berber Blue Desert Head Wear, kørte vi i næsten to timer gennem ørkenen og stoppede undervejs for at besøge en nomadisk familie, der bor i et ørkentelt, omgivet kun af klipper, sand og de få dyr, de holdt.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Vores sidste stop for natten var en ørkenlejr i en stor hul mellem sandklitter. At finde det der overhovedet var en komplet overraskelse, helt skjult af det ruvende sand på alle sider. Den luksuriøse ørkenlejr bestod af ti eller flere hvide telte, cirka ti meter høje med ti meter bred. Inde i var vi forbløffet over at finde en behagelig dobbeltseng, elektriske punkter og lys, endda en fuldt fungerende badroOM med løbende varmt vand!

Da solen begyndte at gå ned, ankom en mand med tre kameler for at tage os med på en solnedgangskameltur gennem ørkenen. Kamelerne stønede i støjende protest, da de knælede for os for at klatre på ryggen. Da vi kørte en kort afstand fra lejren, blev det tydeligt, hvor let folk kunne gå tabt i ørkenen, da lejren inden for få minutter var ude af syne, og hver klit så den samme ud som den næste. Kun vores lokale guide vidste virkelig, hvor vi var. Da vi gik tilbage mod lejren, faldt solen langsomt ned i sandet.

Den aften satte vi os ned til en hjemmekogt marokkansk middag med lam tagine og couscous, før vi flyttede til det store lejrbål udenfor, hvor der ikke var nogen støj til at forstyrre ørkenens fred og stilhed og intet lys, men ilden, hvilket tillader hver stjerne at skinne tydeligt mod den sorte himmel.

Læs alt om vores luksuriøse ørkencamping med Sahara -oplevelsen.

Ørkenen er en så integreret del af det marokkanske liv, historie og kultur. Faktisk kan det endda være muligt at sige, at du kan lære mere om Marokko fra en nat i ørkenen end fra en uge i Marrakech.

Dag 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km)

Tidligt næste morgen spiste vi en let morgenmad og sprang tilbage i det firehjulstræk for at gå tilbage til M’Hamid, tilbage til vores cykler og tilbage til vejen, for at brusebad og skifte i hotellet Kasbah klar til den første etappe af Vores returrejse til Marrakech.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Når vi forlod ørkenen, kørte vi tilbage gennem Zagora og Ouarzazate, til byen Ait Ben Haddou, hvor vi tilbragte natten i den luksuriøse Riad Ksar Ighnda, et palatial luksushotel indbygget i ruinerne af den gamle bydel eller Ksar. KSAR af Ait Ben Haddou er en traditionel før-Saharan bosættelse, der består af jordbygninger pakket sammen i defensive vægge og forstærket af tårne i hjørnerne.

At ride op til portene til Ksar Ighnda følte sig som at nærme sig et slot med høje vægge, tårne og høje trædøre. Vores værelser var placeret på taget, hvor et netværk af sammenkoblede tagterrasser gav en utrolig udsigt over det omgivende landskab, et tæppe med frodig grøn vegetation og palmer, der fyldte den lille dal. I den indre gårdsplads var en stor, afkølingspool skygge af løv og indfødte træer. Efter at have udforsket de forskellige overlappende niveauer og former på selve hotellet, gik vi mod Hamman for at suge støvet ud efter den spændende tur tilbage fra ørkenen.

Læs vores fulde anmeldelse af Riad Ksar Ighnda i Ait Ben Haddou.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Dag 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakech

Den sidste dag af vores motorcykeleventyr ville tage os helt tilbage fra Ait Ben Haddhou over Atlas -bjergene gennem Tishka Pass og helt tilbage til Marrakech. Det utrolige ved denne rute er, at selvom vi kørte på samme måde som vi var kommet fra, er hvert hjørne og hver visning en helt unik oplevelse, når man kørte i den modsatte retning!

Da vi klatrede tilbage op til toppen af Tishka -passet, var meget af sneen smeltet væk, og Gale Force -vindene i de foregående dage var forsvundet, hvilket gjorde det til en meget lettere og behagelig tur.

4 -dages eventyrmotorcykeltrejse i Marokko

Denne sidste del af turen var en chance for at reflektere over hele rejsen i de sidste par dage; Hvordan det var muligt at opleve en travl by, et snedækket bjergpas, en palmefyldt dal, stenede sletter og den uendelige vidnesbyrd i Sahara-ørkenen, alt på bare flere dage. At sige, at min ridning var forbedret, ville være en underdrivelse. Udfordringen med en større cykel, sne og mudder og en konstant strøm af stramme bjergbøjninger, alt sammen kombineret med det vågne øje og ekspertråd fra Reda, hvilket øger min